SanderenLisa.reismee.nl

Cambodja is f*cking MENTAL!

Wat tref je aan in Cambodja? Wij hadden eigenlijk geen idee. Op basis van de verhalen van anderen waren de verwachtingen minder hoog gespannen dan voor Vietnam, zeker na een kennismaking met enkele Engelse backpackers. Met een uitstraling van niets minder dan de lompste hooligans van Groot-Brittannie, inclusief tattoos, kale koppen en bijbehorende bierpens, wisten ze ons te verzekeren dat 'it's f*cking dangerous over there. Those guys are MENTAL!'

En zijn die lui hier dan geschift? Als we onze mening baseren op de geschiedenis zou je denken van wel. De Tuol Sleng gevangenis en de Killing Fields getuigen in ieder geval van een verstandsverbijstering van een jaar of vier in de jaren '70, ten tijde van de Rode Khmer. De manier van eren van de slachtoffers van het regime van Pol Pot, met morbide foto's en duizenden doodskoppen, getuigd daarbij van weinig smaak, indrukwekkend is het wel.

Maar dat is allemaal geschiedenis, zand erover en laten we eerlijk zijn: in Europa konden we er ook wat van. Cambodja heeft natuurlijk ook erg veel prachtigs te bieden: de tempels in Phnom Penh doen ons weer terugdenken aan Thailand, met veel pracht en praal. Ook de aanwezigheid van Tuk Tuk's, ook al zijn het hier eigenlijk karretjes die ze achter de scooter koppelen, doet ons deugd. De veiligheid van het verkeer doet het misschien geen goed, het houdt het in ieder geval wel spannend. Eten en drinken is goedkoop en lekker, ook al missen we de Pho. Van de pizza's hier worden we 'happy', van het eten van tarantula's worden we wat minder vrolijk ('Those guys eat f*cking spiders. They are MENTAL')

Na Phnom Penh zijn we naar Sihanoukville gegaan, een badplaats aan de golf van Thailand. Met een prachtig strand, sfeervolle strandtentjes en een soundtrack van Creedence Clearwater Revival bij Muslies, onze stamkroeg vanwege de all day happy hour, overklaste dit alle badplaatsen in Vietnam. Het oogt nog allemaal zo vredig en relax. Het gebouw aan grote hotels is echter al in volle gang, dus de vraag is hoe lang het deze sfeer zal behouden.

In Sihanoukville hebben we dus gedaan waar badplaatsen voor bedoeld zijn: ontspannen zonder pretenties. Beetje hangen op het strand, beetje duiken cq snorkelen, beetje niksen. Een nachtje op een 'onbewoond' tropisch eiland, Koh Russei, was het kersje op de taart en onderstreepte de perfectie van ons verblijf. Het nieuws van de geboorte van Milou heeft ons ook bereikt: Kristiaan en Heidi, nogmaals gefeliciteerd. Ze ziet er uit als een schatje!

Nu zijn we inmiddels al weer aan aantal dagen in Siem Reap, een fijn klein stadje in hartje Cambodja met dichtbij de grootste toeristische trekplijster van het land: de Angkor Wat. We hebben drie volle dagen rondgecrost met een Tuk Tuk om een indruk te krijgen van al die tempels. Onder de indruk zijn we zeker. Zo veel, zo groot, zo mooi (vooral met zonsondergang en zonsopkomst). Morgen de busreis naar Bangkok, waar we 2011 op gepaste wijze zullen inluiden. We zullen echter wel met heimwee terugdenken aan Cambodja, we zijn toch een beetje verliefd geworden op dit land, ondanks 'landmines, they're f*cking everywhere! Those guys are MENTAL!'

je ouders uit Hoevelaken

Hallo Sander en Lisa,

Je bericht gelezen op m'n werk. Ik neem aan dat je van Cambodja nog wel meer foto's hebt en we straks nog dichterbij kunnen komen bij wat daar allemaal gebeurd is. Ik begrijp dat jullie toch nog naar Thailand gaan. Was toch eerst niet direct de bedoeling? Ben benieuwd hoe jullie de jaarwisseling daar beleven. Is er dan weer telefonisch contact mogelijk?
Hier genieten we volop van onze kleininderen; we worden zo langzamerhand een hele familie.

Hartelijke groet
jullie (schoon)vader en moeder

Papa

Ha Sander & Lisa,

Jullie verhalen en foto's zijn weer schitterend, maar wel heftig met die doodskoppen. Maar we hebben hier in het voormalig Joegoslavie niet al te lang geleden ook genoeg barbaarse toestanden meegemaakt. Overigens hebben jullie groot gelijk om met de bus te reizen, want dan zie je veel meer en jullie hebben immers toch geen haast. Lisa als zeemeermin doet me denken aan Marleen in Denemarken als zeemeermin waar we zelfs ooit een prijs mee wonnen. Wens jullie het allerbeste in 2011 (veel reisplezier!) en dat jullie maar knallend in Bangkok ('Big Bang') het nieuwe jaar mogen inluiden (6 uur vroeger dan hier?).

Take gud care of yourself,

Papa

Martijn en Sharon

Hey hey,

Zo te zien en te lezen hebben jullie ook een goede kerst achter de rug. Goed zo! Wij wensen jullie alvast een goed uiteinde en een nog beter begin van het nieuwe jaar aan de andere kant van de wereld.
Have fun!

Groetjes van ons

Robert en Marleen

Hoi Sander en Lisa,

Wat leuk om te lezen hoe jullie Cambodja hebben ervaren. Het lijkt me ook erg mooi daar! Mooie foto's hebben jullie gemaakt! Super hoor.

Fijne jaarwisseling alvast, wij moeten dan nog 6 uur wachten tot het 2011 is! Proost alvast!

Liefs,

Robert en Marleen

Vincent en Stephanie

Hey Sander en Lisa,

Bij jullie is het inmiddels 2011. Wij wensen jullie heel veel geluk, plezier en gezondheid. Geniet nog van jullie reis. Wij gaan ons hier klaarmaken voor ons feestje. We zullen jullie daarbij zeker missen.

Liefs Vincent en Stephanie