SanderenLisa.reismee.nl

Mates, weirdos and wankers

Terug voor een korte stop in backpacker-central Bangkok hebben we weer even de tijd om de afgelopen weken, of eigenlijk de hele reis, kort te recapituleren, maar vanuit het andere invalshoek: de interpersoonlijke kant. Voorheen hebben we veel geschreven over onze avonturen, zonder al te veel stil te staan bij de vele boeiende, aparte of ronduit geschifte personen die we ontmoet hebben. Contact is snel gemaakt met het ras dat zich backpacker noemt, zeker met de grootste mafketels van het stel.

De meest opvallende verschijning in Laos was Line Børder (Zweden), waar we in Vientiane het initiële contact mee legden. Line viel op door haar zogezegd 'interessante' kapsel: het meisje, behoorlijk hippie en constant balanserend op uitersten van totale euforie of volledige depressie, heeft haar halve hoofd kaal geschroren (de linker kant), mogelijk een verband met haar mentale toestand. Na Huay Xai, waar ook Line ook de Gibbon Experience zou doen, hebben we haar overigens niet meer gezien...

Waar wij veel plezier aan beleven zijn de Bass Dum's van deze wereld. Deze Duitser, gesproken op Khaosan Road en op doorreis naar Cambodja, is totaal wereldvreemd. We konden onze Bass werkelijk alles wijsmaken, waardoor hij in de waan leeft dat Cambodja werkelijk bezaait is met landmijnen. Ons advies om een mijndetector te kopen voordat hij de landsgrenzen Cambodja over zou steken slikte hij als zoete koek.

Nog meer nieuws van het Duitse front? Jazeker. Phaty Spoch en Els Heimer maken een dynamisch duo, dat voor zowel hilariteit als alvrezende angst kan leiden. De door Phaty vertelde verhalen zouden voor de meeste mensen tot braakneigingen leiden, terwijl Els telkens weet te verrassen door hetzelfde verhaal op een andere manier te vertellen.

Wat zou backpackerland saai zijn zonder mensen als Wong Fuckeshi. De prostituees van Thailand hebben er hun werk van gemaakt, maar onder de backpackers valt er voldoende gratis te halen. In ieder stadje een ander schatje is voor meisjes als Whong zacht uitgedrukt. Sofia Renchitz, ontmoet in Vietnam, dacht overigens ook telkens met kerels naar huis te gaan. Met welke kerels ze praatte was echter volledig onduidelijk, want het gemompel in het luchtledige had eerder een negatief effect op haar aantrekkingskracht.

Een uitstekend voorbeeld van een typische mannelijke backpacker is onze Servische vriend Alco Holic, op rondreis samen met de Rus Kor Vakos. Kor hebben we niet vaak gesproken, omdat hij de weg naar het hotel of de weg naar de volgende bestemming vaker niet dan wel kan vinden. Alco, de interessantste van deze twee markante figuren, lijkt telkens op te duiken in de gebieden waar de drank het rijkst vloeit. Alco wist ons te vertellen dat hij een echte 'rondreis' door Azië doet en de meeste landen verdienen dan ook een bezoek: een maand Vietnam, een maand Cambodja, een maand Laos en nog wat maanden Thailand. De maand in Vietnam wordt gespendeerd op straat aan de bia hoi, in Laos stokt de reis in Vang Vieng, waar de Tiger Whisky en White Champa hem verder reizen heeft belet (waar hij overigens ook enige tijd is opgetrokken met June Key, over haar straks meer), in Cambodja zijn de favoriete plekken de Angkor What?-bar en Muslies (Sihanoukville) en in Thailand sluiten we volgende week weer bij Alco aan op Koh Pangan. Naar verluit is hij gisteren nog gespot al struinend door de straten van Bangkok. Maleisië en Indonesië worden door Alco en Kor om voor de hand liggende redenen vermeden.

De eerder genoemde June Key zijn we tegen het lijf gelopen in Vang Vieng. Het korte maar heftige onderhoud was ons iets te veel van het goede. Een toiletbezoek van June gaf ons echter een uitweg: door ons één tafel te verplaatsen in een immense tent van tien tafels wist June ons niet meer terug te vinden. Problem solved.

Een laatste idioot die we jullie niet willen onthouden is 'Papa Roger' Nic Trelh, de Finse bar- en hoteleigenaar op Koh Samet (zie Youtube, ook gelinkt via deze site, zie video's). Soms vertellen beelden meer dan 1000 woorden.

Onze dank voor al die mates, weirdos en wankers die tot inspiratie van dit stuk hebben geleid. Namen, maar niet de personages zelf, kunnen in gefingeerd zijn.

Martijn en Cindy

Weer een mooi verhaal en we hebben nartuurlijk even naar het you tube filmpje gekeken. HIHIHIHIH... Top...

We willen jullie dan ook even vertellen dat Cindy Is bevallen van een wolk van een zoon. Hij heet MAXIM en is een tevreden kereltje. Hij is geboren op 04.02.2011 om 19:10 en woog 3720 gr en 50 cm....
Zal een foto sturen naar jullie email....

Groetjes
Martijn en Cindy

je ouders uit Hoevelaken

Hallo Lisa en Sander

Je verhalen hebben een hoog "KLUUN" gehalte. Voor sommige namen had ik zelf voldoende fantasie, andere heb ik me even uit laten leggen.
Wel leuk om te lezen trouwens maar volgens mij had je er nog wel wat hoofdstukken aan toe kunnen voegen.
Wat is jullie volgende bestemming?

Groet van ons

Papa

Beste Lisa en Sander,

Jullie zijn zo te horen al behoorlijk wat freaks tegengekomen en heel mooi dat jullie hier nuchter onder blijven en het allemaal met een glimlach observeren als een chroniqeur (a la wijlen Simon Carmiggelt). Inderdaad heel wat anders dan het aangeharkte leventje hier in Nederland en deze ervaringen leer je niet uit de boeken. Nog heel veel reisplezier met ontmoetingen met bijzondere mensen.

Papa

Robert en Marleen

Hey daar,

Wat maken jullie toch leuke dingen mee zeg! Die verhalen, wat lachen zeg! Hebben jullie deze bijzondere personen ook op foto's staan??

Veel plezier nog en tot snel!!

Dikke kus,

Robert en Marleen